-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31836 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

پروردگار كه مي دانست مردم بد كارهاي بد مي كنند چرا آنهارا آفريد؟



دوست گرامي از سؤالي كه فرموديد بسيار ممنون و متشكريم، و جواب شما بايد بگوييم؛

اول بايد بدانيم كه هدف از آفرينش انسان در نظام هستي چه بوده است؟ هدف اصلي آفرينش انسان عبادت و بندگي خداوند است. قرآن در اين باره مي فرمايد : ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون 1

من جن و انس را نيافريدم مگر اينكه مرا عبادت كنند.

يعني بندگي و عبادت خداوند هدف و مقصود آفرينش انسان است، سؤال دوم اين است كه منظور از عبادت و بندگي خداوند چيست؟ عبادت و بندگي خداوند بدان معناست كه انسان در برابر دستورات و فرامين خداوند تسليم باشد. فيالمثل خداوند رحمان به انسان فرموده نماز بخواند، روزه بگيرد، پدر و مادر خويش را احترام كند، دزدي نكند، فحش و ناسزا نگويد و... و حال اگر انسان به اين دستورات عمل نكند گنهكار است و عبادت و بندگي خداي رحمان را بجا نياورده است، از طرفي خداوند انسان را در اطاعت از دستوراتش آزاد آفريده و به سبب همين آزادي در عمل است كه پاداش عمل خود را دريافت مي كند و يا دچار عذاب مي گردد. انسان مي تواند از اين دستورات و فرمانهاي الهي به اراده خود پيروي كند و بندة خوب خدا شود و مي تواند اطاعت نكند و در صف گنكاران قرار گيرد. چون خداوند نمي خواهد مردم را به اجبار به راه راست هدايت كند.

قرآن مي فرمايد : لوشاء ربك لجعل الناس امه واحده و لا يزالون مختلفين 2

اگر پروردگارت مي خواست همه مردم را امت واحدي قرار مي داد(ولي چنين نكرد) و همواره انسان ها با هم اختلاف دارند. خداوند مي توانست همه انسان ها را مؤمن به حق و يا حتي مجبور بر قبول ايمان كند ولي چنين كاري نكرد زيرا چنين ايماني ارزش ندارد. ايماني ارزش دارد كه بر اساس اراده و اختيار خود انسان باشد. در اثر داشتن اختيار و اراده بعضي راه حق را مي روند







و فرمانهاي خدا را اطاعت مي كنند وبعضي راه باطل. براساس آيات قرآن مجيد كار خداوند رحمان تنها دعوت به مسير حق و نشان دادن راه راست و آگاه كردن انسان از بيراهه است.

- ان علينا للهدي 3 بر ما نشان دادن راه است.

- انما انت مذكر لست عليهم بمصيطر 4 تو فقط يادآوري كننده هستي نه اجبار كننده.

- انا هديناه السبيل اما شاكراً واما كفورا 5 ما راه را به انسان نشان داديم يا شگرگزاري مي كند يا كفر ميورزد.

از طرفي آيه شريفة قرآن مي فرمايد :

- الذي احسن كل شيء خلقه 6 خداوند هر چيزي را نيكو آفريد.

طبق آيه شريفه خداوند هيچ چيز و هيچ كس را بد نيافريده، هر چه آفريده خوب و زيبا آفريده، حال اگر فردي راه خطا مي رود و اعمالش گناه آلود است از اراده و اختيار عقلي كه خداوند به او داده خوب استفاده نكرده است و آن را در مسير بد وانجام كار خلاف بكار گرفته نه اينكه از اول بد آفريده شده تا كار بد انجام دهد.

بلكه او ابتدا خوب آفريده شده و از اراده و اختيارش بهره درست نگرفته است.

نكته ديگر قابل توجه اينكه، آن گونه هم نيست كه انسان هايي بد همواره و هميشه منشاء شرو نكبت بوده اند؟

انسان هاي خوب و نيكوكاري كه پدران و يا مادران گنهكاري داشته اند، بنابراين اگر خداوند از همان ابتدا آنها را از بين مي برد اين انسان هاي خوب و صالح از آنها متولد نمي شوند. يزيد ملعون فرزند معاويه كه به قتل امام حسين( فرمان داد فرزندي دارد كه دوستدار اهل بيت است و نوح پيامبر( هم فرزندي دارد كه از دشمنان خداست. البته بايد دانست كه چنانچه افراد ظالم و ستمگر به ظلم و ستم خويش ادامه دهند از مكرو حيله خداوند در امان نخواهند بود وعاقبت گرفتار عذاب الهي خواهند شد. اگر به تاريخ رجوع كنيم و مروري بر زندگي شاهان و فرماندهان ظالم و ستمگر داشته باشيم در مي يابيم كه اكثر قريب به اتفاق آنها در آخر عصر گرفتار نتيجه اعمال زشت خويش شدند و در رنج و عذاب از دنيا رفتند.

1. ذاريات/56 4. غايشه/21

2. هود/118 5. انسان/4

3. ليل/126. سجده/7

وحي و نبوت محمدي ري شهري، تفسير نمونه،ج9،ص278،تقسير نمونه،ج22،ص385

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.